Vandaag vrij, altijd vrij

Poëtisch activisme, zo zou je de gedichten van Anton de Kom kunnen omschrijven, alhoewel er tijdens zijn leven nooit een bundel van hem verscheen. Zo bleef De Kom voor velen tientallen jaren de schrijver van één boek: 'Wij slaven van Suriname'. Maar De Kom is meer dan de schrijver van die klassieker. In 'Vandaag vrij, altijd vrij' zijn De Koms gedichten verzameld die hij schreef tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het zijn strijdbare gedichten waarin hij het slavernijverleden verwerkt in persoonlijke gedichten, met prachtige natuurbeschrijvingen waaruit de ongebroken liefde blijkt voor zijn land, wanneer hij daar niet kon zijn. In 'Vandaag vrij, altijd vrij' presenteert De Kom zich als een activistische dichter. Zijn boodschap is onverminderd actueel.

Is Vandaag vrij, altijd vrij het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vandaag vrij, altijd vrij