Anangsieh tories

Deze verhaaltjes zijn van mijn land. Ik ben in Suriname geboren. Het land van de eeuwige zonneschijn. A. de Kom.Met bovenstaande woorden opent Anton de Kom zijn Anangsieh tories, zijn verhalen over de slimme, gewiekste spin die bekend is in de Surinaamse en West-Afrikaanse volkscultuur. De Kom, die in 1933 door de koloniale regering uit Suriname werd verbannen, gaf zijn eigen draai aan deze verhalen en vertelde ze aan zijn kinderen: over Asihmah de Bloeddrinker, Purperhard en de Rode Mier, en de Jager, de Spin en de Slang. Hoewel de verhalen in de jaren dertig werden geschreven, knisperen ze van frisheid en eigenheid. In de prachtige, talige beschrijvingen van sfeer en landschap is de liefde voor en het verlangen naar zijn vaderland voelbaar. In de loop der jaren verdwenen de verhalen in een archief. Ze krijgen nu voor het eerst een groot publiek.

Recensies (15)

Meer recensies

Is Anangsieh tories het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Anangsieh tories