'Spetterende' titel, schitterende passages

Anne Z 30 augustus 2023
De titel van deze roman stroomt gedurende de dag soms zo mijn gedachtes binnen: 'Ga als een rivier.'

Deze passages kwamen bij mij echt binnen. Ik wil ze graag bij me dragen. Vandaar dat ik ze hier noteer.

'Net als mijn boomgaard had ik veerkracht getoond in nieuwe aarde, en nadat ik door de omstandigheden was ontworteld, was ik erin geslaagd verder te gaan. Maar ik had ook gewankeld, mijn evenwicht en mijn vastberadenheid verloren en me ontelbare keren angstig opgekruld.'

'Kracht, zo had ik geleerd, was als deze rommelige woudbodem, opgebouwd uit kleine triomfen en oneindige blunders, zonnige uren gevolgd door plotse stormen die alles weer kapotmaakten. We zijn één en allemaal gelijk, al was het alleen maar door de uiterst pijnlijke, maar prachtige manier waarop we allemaal stukje voor onvoorspelbaar stukje groeien, vallen, vanuit de brokstukken overeind krabbelen, opstaan en op het beste hopen.'

Ik raad deze roman zeker aan!

Meer recensies van Anne Z