Erg problematisch

annedekker 27 april 2020
Ik ben op pagina 66 gestopt met lezen, omdat ik twee grote problemen had met dit boek.

Ten eerste verteld dit boek een liefdesgeschiedenis waarbij het niet duidelijk is of die wel echt van twee kanten komt. Leon & Juliette volgt voornamelijk Leon en wat hij doet voor zijn grote liefde Juliette, maar kijkt weinig naar wat Juliette van de situatie vindt en als daar iets over gezegd voelde het vooral als wat de schrijver wilde dat het geval was, waar de rest van het boek gebruik maakte van bronnen. Een voorbeeld hiervan is dat het boek zegt dat Juliette ervoor koos om bij Leon te blijven nadat hij haar vrijgekocht had, maar had een zwart meisje van 14 wiens familie slaaf was wel een andere optie in die tijd? Daarnaast heb ik ook niemand horen noemen dat op het moment dat Leon Juliette ontmoet hij twee keer zo oud is als zij; hij is 18, zij is 9, iets wat volgens mij eerder een teken is van misbruik dan van liefde.

Ten tweede kijkt dit boek naar hoe verschrikkelijk Leon de gevolgen van de slavernij vindt, maar het lijkt Juliette niet echt uit te maken. Hierdoor voelt het erg als een “white savior” verhaal.