Boeiende familiegeschiedenis

Anneke Visser 11 september 2019
Bij het zien van de schitterende cover van Missievaders van Mar Oomen wil je weten wie die mensen zijn en waar de foto is genomen. Je weet in ieder geval bijna zeker dat de foto niet in Nederland is genomen. De titel geeft al weer waar het boek over zal gaan.
Missievaders van Mar Oomen is een boeiende familiegeschiedenis over grootouders en later de ouders van de auteur die hun leven aan anderen wilden wijden en ondertussen hun geloof wilden verspreiden omdat dat in hun ogen het ware geloof was, maar of dat ook echt zo was? Is het westerse leven echt wel zo goed als wij denken of zou het leven zoals de mensen leven in Indonesië en later Afrika ook goed zijn? Is het wel verstandig om het katholieke geloof en de westerse normen en waarden op te dringen aan andere landen? Die vragen worden in andere woorden op een gegeven moment ook gesteld en met afstand bekeken. In ieder geval waren de bedoelingen van de grootouders en ouders goed.
Missievaders van Mar Oomen gaat over het levensverhaal van de grootouders van de auteur, hoe die erop kwamen om naar Indonesië te gaan, wat ze daar voor werk deden, waar ze woonden en werkten, hoe de kinderen daar opgroeiden, hoe ze uiteindelijk door de Jappen werden opgepakt, hoe het gezin uiteindelijk uit elkaar werd gehaald, hoe ze het kampleven ervoeren, hoe het na de oorlog ging, hoe ze weer bij elkaar kwamen en hoe ze uiteindelijk is vergaan in Nederland.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2019/09/missievaders-mar-oomen.html .

Meer recensies van Anneke Visser