Bevroren behoeften

AnnetteE 29 maart 2021

Bevroren behoeften.

Marij van der Meij.

Bevroren behoeften is het debuut van schrijfster Marij van der Meij. Het boek is uitgebracht door uitgeverij Elikser.

Het verhaal begint sterk en doet vermoeden dat het om een thriller gaat, ook al wordt het niet zo aangemerkt. De spanning in de eerste pagina’s is meteen voelbaar en goed beschreven.
Het verhaal gaat over Mia, een 45-jarige vrouw die al jaren in Australië woont en ontwaakt in ziekenhuis. Mia lijdt aan ernstig geheugenverlies en heeft geen idee heeft wat er de afgelopen drie maanden is gebeurd, laat staan dat ze weet hoe ze gewond is geraakt.
De feestdagen staan voor de deur en iedereen die kan, zal het ziekenhuis voor die dagen verlaten.
Jane, de behandelende psychiater, stelt voor om Mia mee naar huis te nemen en haar onder haar hoede te nemen.
Mia komt in de wereld terecht van drie bevriende vrouwen, waarvan twee een moeizame liefdesrelatie met elkaar hebben. Door een reeks raadselachtige gebeurtenissen, de reacties van de vrouwen hierop, wordt duidelijk wordt dat zij allemaal door hun verleden getraumatiseerd zijn en daardoor problemen ondervinden met hechting.
Al snel gaat het eerdere idee dat het boek een thriller zou kunnen zijn, over in een spannend verhaal.
Stap voor stap begint de zoektocht naar de verklaringen van gebeurtenissen, die langzaam terugkomen in het geheugen van Mia. Gaandeweg worden ook de moeizame onderlinge verhoudingen die de vrouwen in al hun relaties hebben, duidelijk. Ik werd overvallen door de plotselinge verliefdheid van Mia en Sarah. Die zag ik niet aan komen.
Door terug te gaan in het verleden, gesteund door de onderlinge liefde voor elkaar en de wil om elkaar te helpen, wordt het voor de vrouwen duidelijk waarom zij reageren zoals zij reageren en wordt het mogelijk om hun gedrag na vroeger doorgemaakte trauma’s onder ogen te zien.
Een niet alledaags onderwerp wordt door Marij onder de aandacht gebracht en zij beschrijft de onzekerheden, het weglopen en niet toelaten van gevoelens uit angst om afgewezen te worden en de behoefte om gezien te willen worden. Het verhaal is te vergelijken met het afpellen van een ui. Uiteindelijk komt je bij de kern. Een meer uitgewerkt en duidelijk opgebouwde verhaallijn zou het verhaal ten goede zijn gekomen.
Het boek leest niet altijd even makkelijk, raakte de draad soms kwijt, waardoor ik het zelfs een paar keer heb weggelegd. Sommige delen heb ik terug moeten lezen, om er zeker van te zijn dat ik begreep wat er bedoeld werd met de tekst.
Bevroren behoeften is niet een boek dat je tussendoor ‘even’ leest en valt, naar mijn idee, onder psychologisch roman. Bij interesse over het onderwerp hechtingsstoornis, is het boek de moeite waard om gelezen te worden en geeft inzicht in wat een hechtingstoornis is, hoe het zich openbaart en waardoor het veroorzaakt kan worden.

Meer recensies van AnnetteE