Heftig verhaal

Anouk.B 05 januari 2020
Alles is nu, Amy Giles

Het leven van Hadley ziet er vanaf de buitenkant perfect uit. Ze is aanvoerder van het lacrosse team, haalt altijd hoge cijfers op school, woont in prachtig huis en is opgegroeid in een rijke familie. Echter is haar leven niet wat het lijkt. Thuis krijgt ze dagelijks te maken met huishoudelijk geweld. Hadley verzwijgt de mentale en fysieke mishandelingen van haar vader. Ze ondergaat alles zolang haar jongere zusje Lila maar veilig is. Door Hadley’s zwijgen heeft niemand in haar omgeving door wat er thuis allemaal gebeurd en kan ook niemand ingrijpen. Hadley’s moeder drinkt zich door de problemen van haar man heen en ook zij doet er niks aan naarmate de mishandelingen erger worden. Gelukkig komt er een lichtpuntje in Hadley’s leven, ze wordt verliefd op Charlie. Bij hem voelt ze zich voor het eerst echt vrij en kan ze zijn we ze wil zijn. Echter duurt het niet lang voordat Hadley’s vader door heeft wat er zich afspeelt tussen die twee. Het geweld neemt toe en nu kan zelfs Hadley haar zusje niet meer beschermen tegen de tirannie van haar vader. Vanaf die dag verandert alles en niks zal meer hetzelfde zijn.

Je begint het verhaal met een heftige gebeurtenis en hoewel je niet precies weet wat er gebeurd is word je direct het verhaal in getrokken. Je wisselt het hele boek door tussen Toen en Nu, hierdoor krijg je steeds meer antwoorden over het ongeluk (en natuurlijk nog meer vragen) en kom je langzaam te weten wat er nu precies gebeurd is.
De schrijfstijl van het boek is vlot en je leest het zo uit. Voor een Young Adult boek is het echt perfect, maar ik denk dat volwassenen ook zo het verhaal worden ingesleept.

Het is een verhaal dat continue speelt met je gevoelens. Mishandeling is een ontzettend heftig en zwaar onderwerp en je voelt constant medelijden met Hadley. Echter is ze sterker dan ik verwacht zou hebben. Zelfs na alle dagelijkse mishandelingen blijft ze vechten, voor haarzelf maar vooral voor haar zusje Lila. Door het verhaal maakt Hadley als persoon grote ontwikkeling door. Niet alleen wordt ze steeds moediger, ze ziet ook in dat het nu toch echt tijd wordt om voor zichzelf op te komen.

Amy Giles heeft mij met dit boek mij echt geraakt. Het verhaal van Hadley is zo heftig en met elk hoofdstuk komt Hadley dichter bij je te staan. Je wilt zo graag dat het geweld stopt en dat ze eindelijk kan zijn wie ze echt wil zijn. Het boek laat zien dat huiselijk geweld echt niet oké is en dat er altijd mensen zijn die je kunnen helpen. Hoewel het een heftig verhaal is vind ik dat iedereen het zou moeten lezen en ik zou het ook echt aanraden. Van mij 5 sterren!

Meer recensies van Anouk.B