Goed gedaan, historie en raadsel vermengd

Arendvoskuijl 23 november 2021
De schrijver is historicus en mengt in dit boek een beeld van de Zweedse samenleving in 1964 met een moord en rechtszaak van de bizarre soort. Grote dingen gebeuren er niet, maar het contrast tussen een steeds welvarender bevolking en een onbegrijpelijke moord is mooi neergezet. Naïef vinden we dat nu, dat men destijds in Göteborg verwachtte dat de criminaliteit zou dalen, met de bouw van al die nieuwe frisse winkel- gebouwen en woonwijken. De moordzaak zelf en de gang naar de rechtbank daarna zijn erg goed uit de doeken gedaan. Vol met interessante en soms ook gruwelijke details. Hoe dan ook met veel plezier gelezen, als afwisseling op literaire thrillers, die mij vaak nogal tegenvallen.