Lekkere pulp

Aurora 25 september 2021
‘Meermintranen’ is een boek dat je alleen moet oppakken als je zin hebt in pulp, want het is gewoon niet beter dan dit. Ik dacht eerst dat we te maken hadden met een soort Google Translate vertaler, maar de schrijfster schijnt Belgische te zijn. Hoe dan ook: het leest voor geen meter. Sommige uitdrukkingen komen heel vreemd over. Dat zou je nog kunnen wegwuiven, als de schrijfstijl verder niet zo gebrekkig en leeg was. Er zit totaal geen sfeer of diepgang in, waardoor het toch al niet zo originele verhaal niet tot zijn recht kan komen. Dit boek voelt als het kladje, de pilot, die je aan iemand laat lezen om te zien of het potentie heeft… met een goede uitwerking had dit namelijk wel een mooi boek kunnen worden. De karakters zijn karakteristiek en maken geen ontwikkeling door, bovendien zijn er vage plotlijntjes die niet verder ontwikkeld worden en opeens zijn opgelost of er niet meer toe doen.

Aangenaam is dat dit boek in het New Adult genre valt, maar niet boordevol zit met nietszeggende seksscènes. Daarnaast is de hoofdpersoon lesbisch en hier word gelukkig gaandeweg ook niet aan gesleuteld of op teruggekomen. Die keuze heeft ervoor gezorgd dat ik koos voor twee sterren, al neigde ik naar één.

Als ik rondkijk hier op Goodreads of Hebban en recensies zie met vier of zelfs vijf sterren vraag ik me serieus af of deze mensen soms een ander boek hebben gelezen, dat de recensies gekocht zijn, of dat deze mensen het boek gratis hebben mogen lezen in ruil voor een positieve reactie. Het is niet waarheidsgetrouw.

Meer recensies van Aurora