We zullen hem missen.

Bal Patrick 06 november 2021
Het is geen dik boek geworden deze laatste John le Carré. ‘Silverview’ heeft mij nog een laatste keer terug gebracht naar zijn wereld van spionage zo als alleen le Carré deze kan weergeven. Door zijn kennis en leven als spion weet hij perfect hoe hij dit verhaal moet serveren. Er wordt ook verteld in het nawoord dat er nagenoeg niets is aangepast aan het verhaal na de dood van John le Carré . Zijn oudste zoon mocht in zijn naam het eventueel onafgewerkt boek vervolledigen na zijn dood. Maar dat was hier dus niet nodig aangezien ‘Silverview’ net na ‘Een broze waarheid’ is geschreven. Het is dus lang in de schuif blijven liggen, vooral omdat er voor de eerste keer wordt geschreven over de onderliggende strijd tussen de inlichting-diensten. Dit heeft Le Carré dan ook nooit eerder toegepast in zijn boeken, het zal hem dan ook gevoelig hebben gelegen toen hij dat aan het schrijven was. Maar het boek alsnog uitbrengen was echt de beste keuze.. Het is een parel in mijn ogen. Ik heb er heel erg van genoten.
Mag ik nog wel een tip geven aan de lezers. Lees het boek in een stille ruimte en neem je tijd om de zinnen tot je te nemen. Je aandacht erbij houden is soms wel nodig.

Meer recensies van Bal Patrick