is vergeten de juiste strategie?

bcarine 27 april 2022
Het boek verhaalt hoe drie generaties van een joodse familie omgaan met de oorlog uit hun jaren. Het begint met Charlie die bij zijn grootmoeder verblijft na een traumatische gebeurtenis in Ethiopië. Het boek onthult niet alleen de strijd van Charlie maar ook hoe zijn ouders en grootouders hun oorlog beleeft hebben. Pas als de familie samen komt en op zoek gaat naar hun verleden en erover praat, komt er een ommekeer en kan Charlie aan zijn herstel beginnen.
Het is een aanrijpend verhaal waarbij de titel de lading volledig dekt. Het is niet zwijgen en vergeten dat helpt om een trauma te verwerken maar juist door er over te praten en te delen. Het boek is gebaseerd op echte historische gebeurtenissen en vooral de oorlog in Ethiopië had voor mij iets meer uitgewerkt mogen worden.
De bewoordingen en de stijl zijn sober maar dat past wonderwel bij het thema. Ook de personages worden niet uitgepuurd maar juist vaag gehouden zodat de lezer zelf hun karakter verder kan aanvullen.
Het is een boek dat je niet onmiddellijk loslaat. Het blijft nog nazinderen en doet je nadenken over het leven en wat idealen met iemand doen.
Ik heb het boek graag gelezen en geef het dan ook 4 sterren.

Meer recensies van bcarine