Een boek dat tot nadenken zet

bertine 13 augustus 2020
Het veld van Robert Seethaler is een boek dat tot nadenken zet. 29 doden op het kerkhof van Paulstadt vertellen hun levensverhalen in korte of langere hoofdstukken. Het zijn echte levensverhalen met voor- en tegenspoed. Seethaler geeft elke dode een eigen stem met behulp van andere zinsbouw, woord- en verhaalkeuze. De verhalen zijn niet chronologisch en niet allemaal even duidelijk. Maar door de beeldende schrijfstijl leest het boek fijn.
Maar het blijft wel zoeken of het allemaal aparte verhalen zijn of dat er samenhang is. Is er samenhang of zijn het alleen levens uit het stadje Paulstadt? Deze vraag bleef steeds in mijn hoofd spelen tijdens het lezen, ook toen ik verschillende verhalen voor de 2de of 3de keer gelezen heb. Gelukkig las ik dit boek in een hebban leesclub. Door de discussies is het boek wel duidelijker geworden maar ik denk dat iedereen iets anders in de verhalen terug gaat vinden.