Spannend tot op het bot

Bliksem2018 14 januari 2023 Auteur
Op mijn boekenplank staan geen “Fantasy’ romans en toch las ik Het Neurenberger mysterie, dat alles weg heeft van fantasy, maar ook gebaseerd lijkt op ‘feiten’ uit WO II.

Nadat ik de laatste pagina heb gelezen, valt er een spanning van me af en kom ik tot de conclusie dat ik heel blij ben dat mijn hersens niet werken op de manier die ik pagina’s lang heb opgezogen, het is een waanzinnig en spannend verhaal.

Spannend zijn de voortdurende tijds- en naamwisselingen, soms ben je met een van de personages in 2021 om daarna meegevoerd te worden naar 1941 en later 1945.
Voortdurend rijst de vraag of de ‘feiten’ uit de tweede wereldoorlog, waarnaar verwezen wordt, zoals de Rattenlijn, waarheidsgetrouw zijn, of dat het allemaal verzinsels zijn.

Ik ben van na WO II, maar wel opgevoed met verhalen over die tijd. Verhalen die bekend moeten worden gemaakt bij de jeugd van nu, die zich bij die oorlog niets kunnen voorstellen, alhoewel de beelden uit Oekraïne mij doen denken aan toen. Er lijkt in de oorlogsvoering niet veel veranderd.

Meer recensies van Bliksem2018