Vlot en met respect geschreven, maar mist diepgang

Bokwerd 22 september 2019
Bij Linda zelf dit boek besteld en na een paar dagen al in huis. Het boek bevat meerdere korte verhalen, waarbij Linda steeds een nieuwe patiënt beschrijft. Dit zijn diverse cases, waarbij vreugde, hoop, dood en kwaliiteit van leven elkaar in rap tempo afwisselen. Hoewel je merkt dat de auteur een grote passie voor haar vak heeft, en ook veel energie in “ zelfverkenning” heeft gestoken, missen de verhalen de diepgang die ik had verwacht. De grote thema’s zoals leven en dood komen veelvuldig voorbij, maar komen maar matig uit de verf. Het ware beter geweest wanneer minder patiënten waten beschreven en er meer aandacht was voor de gevolgen, motivaties, levensvisie, achtergrond, omgaan met overlijden, familieverbanden, etc.. Na de zoveelste patiënt begon het boek zelfs een beetje te vervelen, omdat steeds de zelfde thema’s voirbij komen. Iemand is plotseling heel erg ziek en gaat wel of niet dood.

Linda beschrijft zich zelf ook, maar dringt niet door tot de kern. Wat betekent het dan om als Friezin in Rotterdam te gaan werken? Wat doet dat wel of niet met je? Hoe ga je om met streng gelovigen en wat is je persoonlijke visie ? Wat bespreek je met collega’s? Heb je patiënten of nabestaanden gevraagd hoe het b.v. 1 jaar later is?

Na drie verhalen weet ik wel dat de IC niet the place to be is voor een patiënt, dan wil ik graag dingen weten die een buitenstaander anders nooit komt te weten. Daar had ditboek een mooie rol in kunnen vervullen.

Plus: vlot en met respect en liefde geschreven.
Min: te veel herhaling, niet genoeg diepgang.