de weg naar het paradijs

booker 24 maart 2019
"Durf je uit je comfortzone te komen voor een ontdekkingstocht door een voor de meeste mensen een onbekende regio en landen die je amper kent of waarvan je nooit iets van hoort in het nieuws hier? Voor velen is dit een grote stap maar voor Arita niet die op rondreis gaat in het Altaj-gebergte waar ze via een schatkaart met kleuren op zoek gaat naar haar droomwereld die hopelijk in het echt bestaat. Ze doet dit op haar eigen manier die in het begin misschien wat vreemd overkomt. Maar naar mate je verder in het verhaal bent snap je heel goed waarom ze dit doet.

Ze komt tijdens haar reis in de zomer waar ze van de ene ontmoeting met gastvrije mensen waar ze mee in hun verhaal stapt en inleeft. Ze reist op de lokale manier met paarden over bergen, langs rivieren in landschappen waar ik spontaan bij wegdroom. Wat me opvalt is manier waarop deze mensen leven en met elkaar en vreemden omgaan die je als westerling doet nadenken over hoe we het zelf doen en dat inspiratie geeft en waarvan ik verschillende dingen heb opgepikt.

Ze geeft een inkijk in de voor ons onbekende wereld waarbij ze ook haar gevoelens daarover op een prachtige poëtische manier weet te verwoorden zodat je zelf het gevoel hebt mee op reis te zijn.Dit maakt dat het voor mij het een mooi verhaal om te lezen. Het nodigt me ook uit om haar te blijven nu en haar eerder werk ook vast te nemen waar ik nu al uitkijk om terug ik haar verhaal mee te stappen."

Meer recensies van booker