Paradijs in de polder

Hoe wij het landschap zien en ervaren wordt sterk beïnvloed door kaartenmakers. Wat niet op de kaart staat bestaat officieel niet, en dat terwijl verhalen, ervaringen, gebeurtenissen, licht, geluid, kleur en geur bepalend zijn voor een gebied of landschap en het een geheel eigen karakter en betekenis geven. Chora noemden de Oude Grieken de
‘gevoelde betekenis’ van een markante plek. In het werkboek Paradijs in de polder gaat ontdekkingsreiziger
Arita Baaijens samen met de lezer op zoek naar de chora van het Nederlandse landschap. Haar eigen ontdekkingsreis begint met een verblijf op een haar onbekende plek in Nederland. Daar krijgt ze 24 uur de tijd om, met inzet van álle zintuigen, het verhaal van haar verblijfplaats te ontrafelen. Wat laat het landschap los, wat blijft verborgen, en waarom? De reis eindigt met het maken van ‘deep maps’: innovatieve landkaarten waarop de resultaten van deze
zoektocht op een bijzondere manier zijn verbeeld.

Recensies (6)

Meer recensies

Is Paradijs in de polder het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Paradijs in de polder