Meeslepend, variërend en toch met een goede portie humor!

boundtopages 14 november 2019
4,5 sterren

De vreugde van de afgelopen zomervakantie is abrupt weg als Tess weer begint met school. Opeens weet iedereen over haar en Lars en wordt ze uitgemaakt voor de “Grootste slet van de school”. Hier blijft het ook niet bij. Samen met haar vriendinnen Kati en Sara gaat ze de strijd tegen slutshaming aan. Echter hebben Kati en Sara ook hun eigen problemen om mee te kampen. Kati is onzeker en blijft liever op de achtergrond. Haar droom is om een singer-songwriter te worden, maar daarvoor kan ze de spotlight niet blijven ontwijken. Vooral niet als ze haar vriendin Tess wil helpen. Intussen wil Sara niks meer van seks of wat daar ook mee te maken heeft weten na een ontzettend nare ervaring. Dit is Het Jaar Zonder Jongens (HJZJ). Maar Sara kan niet met haar probleem rond blijven lopen alsof er niks aan de hand is.

Het is verfrissend dat het meisjesmanifest wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Je volgt de verhalen van Tess, Kati en Sara. Dit had zeker een meerwaarde: naast dat het voor variatie zorgde, werd zo ook duidelijk hoe de mensen in de omgeving van Tess de toestand ervaarden. Vooral Sara’s verhaal voelde realistisch, waardoor het soms net leek alsof je haar privacy aan het schenden was. Het is te zien dat er veel aandacht in de personages en hun groei is gestopt. Ik ben een groot fan van karakterontwikkeling en dat is geweldig uitgevoerd in dit boek!

Bijzonder is dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Ondanks sommige delen ietwat overdreven voelen, is de basis reëel. Dit maakt het boek extra schokkend: de gevoelens van de personages voelen niet alleen echt, ze zijn zelfs echt. Naast alle nare reacties die Tess over zich heen kreeg, kon ik me erg boos maken over de ouders van zowel Tess as Kati. Beiden steunen ze hun kind niet in een moeilijke tijd. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe het voelt om je niet thuis te voelen in je eigen huis.

Naast dat het boek goed geschreven is, spreekt het een actueel probleem aan: #slutshaming. Het meisjesmanifest vertelt je wat het met mensen doet en waarom het moet stoppen. Op deze manier wordt het onderwerp bespreekbaar gemaakt. Dat is ontzettend belangrijk! Een ander mooi advies uit dit boek: als je ergens mee zit, blijf er niet mee lopen. Hoe moeilijk het ook is, mensen kunnen je niet helpen als je ze niks vertelt.

Oh, en ik vind de kaft heel gaaf gemaakt! Er zit een verborgen boodschap op, maar als je wilt weten wat dat is moet je zelf een kijkje nemen…

Het meisjesmanifest is een vlot geschreven boek waar je doorheen vliegt. Meeslepend, vol variatie en ondanks het serieuze onderwerp een goede portie humor! Teken jij ook Het meisjesmanifest?

Meer recensies van boundtopages