Verhalen uit de "onder"wereld

Bram_1221 20 augustus 2020
Vol spanning keek ik uit naar het boek wat genomineerd werd voor de Europese Literatuurprijs. Ik verwachtte me aan een grotesk aaneensluitene verhaal met veel diepgang, verrassende wendingen en een sterk plot.

Eens ik begon te lezen verbaasde ik me vooral over het feit dat dit boek ,op het eerste zicht, onsamenhangend was, 3 personages, 3 verschillende verhalen. Tot ik besefte dat het hoofdpersonage , Harry, zich op een kerkhof bevond en de doden hun levensverhaal liet optekenen. Onder de wereld die we kennen ligt een stukje Geschiedenis van de inwoners uit Paulstadt. Soms tragisch, soms grappig, maar zeker met veel diepgang en doordenkers. Seethaler laat zien hoe de mens in elkaar steekt en hoe we soms het verhaal van een persoon niet kennen, maar wel al te graag oordelen.

Sommige personages hun verhaal kan je wel opnieuw en opnieuw lezen en telkens kan je je er andere bedenkingen bij maken hoe Seethaler het nu precies bedoelt.

Een boek dat geen moment verveelt, vlot wegleest en je doet stilstaan bij mens en maatschappij.