Vlot te lezen, eenvoudig fantasyverhaal

Bregje 09 januari 2021
Na het lezen van Kieuw was ik zeer benieuwd naar meer van deze schrijfster. Hoewel De verteller van Beorga zeker een vermakelijk boek was, is de schrijfster sinds de publicatie van dit debuut duidelijk gegroeid. Terwijl Kieuw erg orgineel aanvoelde en ik het idee had nooit eerder zo'n soort boek te hebben gelezen, leek dit een vrij standaard fantasyverhaal. Zoals in veel andere fantasyverhalen is de hoofdpersoon iemand die zich anders voelt dan alle anderen en opzoek gaat naar zijn afkomst. Vervolgens komt hij erachter dat hij in een voorspelling voorkomt als een held die iedereen zal redden. Daarnaast is hoofdpersoon qua uiterlijk en doen laten heel bijzonder (dat wordt letterlijk tegen hem gezegd: "Jij ben heel bijzonder, Venn).

Ook was ik niet helemaal overtuigd door de worldbuilding. De wereld waar de personages in leefden leek sociaal vrij simpel ingericht. Het draaide erg om het dorpsleven en bijna niemand van Venn's volk was ooit over de bergen geweest. Maar later wordt er in een verhaal dat Venn verteld ineens een minister-president genoemd die regeert over meerdere landen. Dat leek nogal in contrast te staan met het lokaal gefocuste leven wat eerder geschetst was. Mede doordat de Fauna in tenten wonen had ik een heel ander beeld van de tijd en het soort samenleving waarin deze volken leefden.

Daartegenover staat wel dat ik het concept van een 'verteller' erg leuk vond en ook de elementen van de zomerzonnewende interessant vond. Ik vind het altijd leuk wanneer fantasyverhalen ook feestdagen beschrijven.

Wat betreft de personages heb ik gemengde gevoelens. Hoewel ik Sofia erg leuk vond, waren de meeste personages vrij eenzijdig en was iedere ontwikkeling vrij plots (met name die van Kieran). Venn kwam nogal betweterig over, maar vreemd genoeg stoorde me dat in dit geval niet enorm. De namen van de Fabula waren allemaal erg voor de hand liggend (Lykos de wolf, Urso de beer), maar hier zullen kinderen zich wellicht niet aan storen.

Ondanks de voorspelbaarheid las het boek wel erg vlot en had ik vaak de neiging om nog één hoofdstukje meer te lezen... En hoewel dit niet helemaal een boek voor mij was, blijf ik benieuwd naar meer van deze schrijfster!

Meer recensies van Bregje