Een verhaal met gruwelijke gebeurtenissen, maar ook veel mooie momenten

Carovh 15 november 2020
Tijdens de Tweede Wereld Oorlog in Tsjechoslowakije ontmoet de Tsjechische Izabela (Izzy) de Britse krijgsgevangene Bill. Bill wordt samen met andere krijgsgevangenen te werk gesteld op de boerderij van de familie van Izzy. Over de maanden worden Izzy en Bill verliefd op elkaar, iets wat eigenlijk niet kan en niet mag. Om samen te kunnen blijven besluiten zij op de vlucht te gaan op zoek naar de partizanen. Ondanks dat ze voorzichtig zijn, worden ze onderweg opgepakt en geplaatst in kamp Lamsdorf. Vanaf dat moment gaat Izzy verder als de mannelijke krijgsgevangene, Cousins. Iets wat weer andere problemen en gevaren met zich meebrengt.

Het boek bestaat uit vier verschillende delen. In deze delen worden verschillende periodes en locaties beschreven. Als lezer word je stap voor stap meegenomen in het leven van Izzy en Bill. Deze verdeling zorgde voor structuur in het verhaal.

Het boek laat de oorlog zien vanuit een ander perspectief. Het is gebaseerd op een verhaal wat de schrijfster gehoord heeft. Vervolgens heeft zij zich ingelezen en onderzoek gedaan naar het onderwerp. Dit maakt dat het verhaal realistisch overkomt. Toch is het lastig te geloven dat Izzy verkleed als man maanden kan overleven in een krijgsgevangenschap.

Na het lezen van de eerste bladzijden wilde ik graag weten hoe het verhaal verder zou gaan. De oorlog lezen vanuit een ander perspectief en hier meer over te weten te komen. Mijn verwachting zijn deels uitgekomen. Door het lezen van dit verhaal heb ik meer geleerd over deze kant van de oorlog. In het verhaal zelf miste ik soms wel enige diepgang. Desondanks heeft het boek wel mijn interesse weten te behouden en heb ik het met plezier gelezen. Een verhaal met gruwelijke gebeurtenissen, maar ook veel mooie momenten.

Meer recensies van Carovh