heftig maar belangrijk

Charlotte 11 april 2018
Met grafische beschrijvingen van manieren waarop men zelfmoord kan plegen tot waangedachten is dit boek echt wel heftig. Maar desalniettemin is het belangrijk want ze geeft zó goed weer wat depressie met een mens kan doen. Ik kan me ook wel voorstellen dat dit boek vele mensen triggert. Ik las hem daarom ook op een moment dat ik even lekker in m'n vel zat. Anders was ik erna waarschijnlijk een wrak.
Het feit dat ze uiteindelijk zelfmoord heeft gepleegd maakt dat het boek nog dichterbij komt en waardoor het einde eigenlijk ook een beetje misleidend is. Sommige mensen komen nooit over hun depressie heen. The Bell Jar is een belangrijke reactie op een tijd waarin mentale ziekten (vooral bij vrouwen) nog niet zo serieus werden genomen.
Zelfs nu begrijpen mensen het soms nog niet helemaal. Dan verwijs je ze naar dit boek.

Meer recensies van Charlotte