The Bookbabe

"Een schaduw zal nooit bestaan in een absolute duisternis. En schaduw, hoewel donker, is altijd afhankelijk van het lichtpunt. Echt duister bestaat alleen op plaatsen waar licht nooit komen kan." ~ p72

Dit zijn echt van die pillen waarbij je na 600 pagina's nog steeds niet genoeg hebt!

" Hij zei altijd dat je niet praatte om problemen op te lossen, maar dat je door te praten de druk kon loslaten van je ketel voor gedachten. Praten, omdat praten opluchting brengt. Geen oplossing, maar een beetje ontluchting." ~ p150.

Sporen van het vergetene is het derde deel uit de Valtada: Kronieken van de onderwereld reeks. De reis van Vohan, Shutai, Aresta en Vantraxis gaat verder door de westelijke rijken van de Nara. Hun opdracht: verenig het Noordelijk Azeria en overtuig de koningshuizen van de dreiging van de Satar. Maar ze stuiten op weerstand, aan ieder bewijs wordt getwijfeld. Ze lijken tegen gewerkt te worden , of kiest men bewust om alles te ontkennen en te vergeten?
Het lezen van de Valtada boeken voelt voor mij elke keer weer als een korte vakantie, waarbij ik enorm kan genieten van de prachtige omgeving. Als lezer veilig verstopt in mijn leesbubbel, reis ik mee met de personages en ontdek ik samen met hen de wereld zoals Garvin Pouw die voor hen geschilderd heeft met zijn woorden. En wat een avontuur was het dit keer weer! De auteur weet het verhaal te vertellen alsof hij er zelf bij was, en maakt er daardoor een verhaal van die je echt voelt en beleeft. De personages zijn mensen die je inmiddels echt kent, in een omgeving die je voor je ziet tijdens het lezen. Ik waande mij dit keer in een bos vol elfjes, in een donkere kloofburcht en op een hobbelende kar die panisch door de straten werd getrokken. En ik genoot van ieder moment!

"Je weet niet wat jouw lot is. Hoe kan je het dan veranderen? En zelfs al weet je het te veranderen, is dat dan niet juist wat je had moeten doen?" ~ p171.

Het is altijd weer even omschakelen naar de volle, beeldende schrijfstijl van Garvin Pouw. Maar iedere keer weer weet hij mijn hart te veroveren. Het zijn geen boeken die je 'even snel op pakt'. Je moet er echt voor gaan zitten, en je laten meevoeren door het verhaal. Maar als je eenmaal aan de reis bent begonnen, wil je nooit meer terug!

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters