The Bookbabe

"Ze snapte maar niet dat het verleden hen alleen maar tegenhield. Dat ze verder moesten. Hun leven opnieuw moesten opbouwen." ~ p12.

Diep onder de indruk, wat een prachtig verhaal! In 1 lange ruk uitgelezen, ik kon en wilde hem gewoon niet weg leggen!

"Eigenlijk is het leven ook zo. Iemand heeft aan het begin aan het touwtje getrokken, en nu speelt de muziek. En op een gegeven moment is het op..." ~ p40.

Het zoeken van Vera is een jeugdroman en vertelt het verhaal van de 16 jarige Vera en haar vader Johan. Vera is van huis weggelopen, en op zoek naar haar kleine broertje Stijn. Johan vindt haar dagboek een week later, en hoe meer hij leest, hoe meer hij beseft dat de tijd begint te dringen. Waar is Vera? En waarom is ze op zoek naar haar dode broertje?
Het is misschien even wennen om een verhaal in 2 perspectieven te lezen, vanuit de vader en vanuit Vera middels het dagboek. De vormgeving zorgt er gelukkig voor dat de dagboek stukken er echt goed uit springen, waardoor het lezen als vanzelf gaat. En wat een verhaal. Je zou bijna denken dat het door 2 personen geschreven is. Peter Elshout heeft zich geweldig kunnen in leven in beide personages, die niet verder van elkaar konden staan. Een jonge puber die struggelt met het verlies van haar broertje en de scheiding van haar ouders, en een volwassen man die getekend is door het verlies van zijn zoontje en zijn huwelijk. Beide lopen tegen eigen problemen aan, en beide gaan hier op hun eigen manier mee om. Prachtig om te zien hoe de vader mee leest met zijn dochter, wat haar gedachten zijn, en hoe diverse geloven worden aangehaald om alles een plekje te kunnen geven. Prachtig verhaal over verlies, rouwverwerking en een gezin.

"Vrijheid is iets ongelooflijk. Kunnen doen wat je wilt, denken wat je wilt. Baas zijn eigen bus. Wat gaaf!" ~ p75.

Ik had niet verwacht dat dit boek mij zo zou uit mijn schoenen zou blazen, maar deze moet echt even bezinken. Wat een prachtig verhaal, met zoveel lagen en zoveel impact. Complimenten aan de auteur. Dit verhaal mag en zijn, en moet absoluut gelezen worden.

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters