Beklemmend

corine-fraikin 30 augustus 2020
De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld. ⭐⭐⭐ Nadat ik hoorde dat dit boek de Booker International Prize had gewonnen, besloot ik deze met voorrang te lezen. Het boek stond al enige tijd op mijn lijstje, maar het kwam er maar niet van. Het eerste wat bij me opkomt als ik een beschrijving moet geven is beklemmend. Een streng gereformeerd gezin woont op een melkveeboerderij in een klein dorpje. Het gezin bestaat uit vader, moeder, Matthies, Obbe, Jas en Hanna. Op een dag komt Matthies niet meer thuis van het schaatsen. Hij is verdronken. Dit zorgt voor een kantelpunt in het gezin. Vader en moeder praten niet meer tegen elkaar. Moeder hongert zichzelf uit. Jas draagt voortdurend een oude versleten jas en Obbe bedenkt vreemde spelletjes waaraan de twee zusjes mee moeten en ook willen doen. De grenzen vervagen en seksualiteit gaat een rol spelen. Als op de boerderij ook nog eens MKZ uitbreekt, lijkt alles helemaal verloren. Kunnen ze zichzelf terugvinden en weer een normaal functionerend gezin worden? Naar het einde wordt het boek steeds donkerder en het slot kwam onverwachts.

Meer recensies van corine-fraikin