Emma wil leven van Josha Zwaan. ⭐⭐⭐⭐⭐ Wat een hartverscheurend, waargebeurd verhaal. Dit verhaal gaat over Emma, die op 12-jarige leeftijd, de diagnose anorexia krijgt. Een ziekte die vaak wordt onderschat. Het is niet een kwestie van dat je 'gewoon' weer moet gaan eten, maar een ziekte met een veel dieper onderliggend probleem. Emma belandt in een jarenlang traject van behandelingen vol hoop, wanhoop, machteloosheid, boosheid, frustratie en pure angst. Niet alleen haar wereld staat op zijn kop, maar ook die van haar omgeving. Langzaamaan verdwijnt de 'echte' Emma en wordt de anorexia sterker. Na heel veel jaren van strijd, pijn en verdriet vertrekt ze uiteindelijk naar Portugal. Daar hoopt ze op een omslag, op een laatste kans. Helaas wil haar lichaam niet meer en verliest ze de strijd. Dit verhaal is zo prachtig geschreven. Veel mensen uit Emma's omgeving komen afwisselend aan het woord. Haar ouders Coen en Mariese, haar zus Julie, haar dokter uit het AMC, Carmen van Human Concern en een aantal vriendinnen en leraren. Door het wisselende perspectief krijg je een mooi beeld van en over Emma. Zelf komt ze ook voor in het boek. Haar dagboekfragmenten en brieven zijn hiervoor gebruikt. Samen met de foto's wordt het een heel persoonlijk verhaal!

Reacties op: Ontroerend en heftig verhaal!

Emma wil leven - Josha Zwaan