Emma wil leven

Rank 4177 Gelezen 297 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 205 Favoriet 13 Recensies 21
Non-fictie Newsroom 2 Lijsten 1 Spots 2 Top25's 7 Hebban 1000 944   Topics 0
‘Emma wil leven’, gebaseerd op de gelijknamige documentaire, is een hartverscheurend verhaal over anorexia, samengesteld door Joshua Zwaan die vele uren filmmateriaal keek en intensief met de ouders van Emma, artsen en andere ervaringsdeskundigen heeft gesproken.

De documentaire ‘Emma wil leven’ van Jessica Villerius, over een meisje dat de strijd tegen de ziekte anorexia verloor, maakte veel reacties los. Dit gelijknamige boek diept het verhaal van Emma uit, en plaatst haar gevecht in een breder perspectief. De geschiedenis van Emma geeft ouders, familieleden en hulpverleners een indringend beeld van de impact van deze ziekte, en de hiaten in en verbeterpunten voor de hulpverlening.

In 2019 is het verhaal als solovoorstelling in theaters door heel Nederland te zien.

‘Nederland gegrepen door ‘Emma wil leven.’’ – Metro

‘Zonder opsmuk toont ‘Emma wil leven’ wat voor vernietigende en gevaarlijke ziekte anorexia is.’ – de Volkskrant

Josha Zwaan (1963) is auteur en schrijfdocent. Ze schreef eerder ‘Parnassia’, ‘Zeevonk’ en ‘Zijspoor.’

Literaire non-fictie algemeen
Have, Ten