Pervers

cornelisvanzweeden 27 augustus 2020 Auteur
La Superba is knap en onderhoudend geschreven, maar ik worstelde met dit boek van begin tot eind. Het begint met een afgezaagd been en eindigt met de travestiet van wie dat been was. Het verhaal zelf is allesbehalve afgezaagd, met een bijna perverse focus op perverse seks.

Tussen het been en de travestiet krijgt de lezer te maken met een aan lagerwal geraakte Brit, de Middeleeuwse pest, Italiaanse corruptie, Afrikaanse immigranten en nog veel meer. Het boek heeft iets weg van een opsomming. Pfeijffer is er niet in geslaagd de brokstukken te versmelten tot één overtuigend verhaal.

Het boek leest meer als een persoonlijk portret van een stad, Genua, dan als een roman. Er zijn ook open einden. Het hoofdstuk over corruptie en nepotisme laat de lezer in het ongewisse over de afloop van een poging van de hoofdpersoon om een theater te kopen.

De stad wordt beeldend beschreven door de hoofdpersoon, die zowel waar- als deelnemer is. En wat voor deelnemer! In het eerste hoofdstuk heeft hij seks met voornoemd travestietenbeen, 352 pagina’s later prostitueert hij zichzelf als travestiet.