Een van mijn beste boeken dit jaar

Corrie GM 17 december 2019
Ik ben aan het aarzelen welk boek ik dit jaar beter vond: The five Wishes of Mr Murphy, of dit boek, Bright Morning Star door Simon Morden.
Het verhaal wordt verteld door een buitenaardse 'robot'. Dat maakt het boek aanvankelijk heel moeilijk te lezen. De 'robot' omschrijft zaken en jij, als lezer, moet het terugvertalen naar 'gewoon' Engels.
Zodra de robot mensen tegenkomt, leert het snel de taal van het land spreken, het lezen wordt dan ook gemakkelijker.
Ik vond het heerlijk de gedachtegang van de robot (proberen) te volgen, net zoals het mededogen van de robot mooi is om te lezen.
Niets gaat van een leien dakje, de robot moet ook nog wat sociale en morele vaardigheden meekrijgen.
De robot heeft een heerlijk moderne kijk op vrouwen: 'het zijn niet 'onze' vrouwen, ze zijn van zichzelf.' Niet verbazingwekkend dus, dat de vrouwen in het boek over het algemeen behoorlijk stoer zijn.
Verder wijdt de robot veel gedachten over de 'dominantie' van de ene mens over de andere.
Ik was bang dat het einde tegen zou vallen, dat was gelukkig niet zo.

Meer recensies van Corrie GM