een goed debuut, in het verkeerde genre

D. Steeg 17 augustus 2020
Bercka – de vestingstad is het debuut van Linda Zoet.

Lynna is de enige overgebleven erfgename van Bercka, een van de drie grote vestingsteden. Iedereen denkt dat Bercka slechts een mythe is, maar Heer Finian en zijn ridders weten wel beter. Zij hebben ooit de stad vernietigd en zullen ook de laatste erfgenaam proberen te vermoorden.

Wanneer Lynna als individuele deelnemer besluit mee te doen aan de toernooien van Gallico, is haar doel om dit toernooi te winnen, zodat ze Bercka opnieuw kan herstellen in zijn oude glorie. Niemand mag echter weten wie ze is, want dan zou ze veel gevaar kunnen lopen. Als ze aankomt bij Gallico, komt ze al snel haar oude gilde tegen. Om sterker te staan en niet zoveel op te vallen, besluit ze zich opnieuw aan te sluiten bij de gilde. Maar waar ze niet op had gerekend, is dat Hidde, een man van adel, ook bij deze gilde zit. Lynna vertrouwt Hidde niet volledig en probeert erachter te komen wat hij verbergt. Wat is Hidde’s geheim? Zal hij Lynna’s ware identiteit weten?

Bercka – de vestingstad is een fantasy van Nederlandse bodem over een erg sterke vrouw die zeker haar mannetje staat. Lynna is een stoer personage met zo haar onzekerheden. Doordat ze haar ouders niet heeft kunnen redden en ze haar verleden moet verbergen, blijft Bercka altijd nog diep in haar hart. Ze wil dan ook alles op alles zetten om Bercka te herstellen. Lynna vindt het moeilijk om mensen te vertrouwen en dit komt erg goed naar voren door haar wantrouwen voor Hidde.

In het begin van het verhaal worden er regelmatig lastige woorden gebruikt en worden sommige termen niet goed uitgelegd. Naarmate het verhaal vordert, wordt de schrijfstijl steeds vlotter en merk je dat de lastige woorden verdwijnen. Het verhaal leest dan ook steeds sneller weg. Het verhaal is in mijn ogen niet echt te beschrijven als een fantasy. Bij fantasy is een hoofdelement magie of wezens. Bercka – de vestingsstad draait vooral om vechten, romantiek en geheimen. Ik zou het dan ook eerder willen omschrijven als young adult of historische roman.

In het verhaal komt geleidelijk ook de romantiek aan bod. Wat ik erg leuk vind, is dat de romantiek niet zo standaard is. De romantiek is naar mijn mening gebaseerd op een haat-liefdeverhouding, die steeds meer gevoelens oproept. Dit is erg origineel en vond ik dan ook erg fijn om te lezen.

Al met al een goed debuut, dat helaas in het verkeerde genre wordt geplaatst. Dit mag echter de pret niet drukken, want Lynna is een erg leuk personage, waar ik graag meer over zou willen lezen.

Meer recensies van D. Steeg