Het indrukwekkende debuut van Anne Ellory

D. Steeg 23 april 2020
De meisjes van Ravensbrück is het indrukwekkende debuut van Anna Ellory.

Het is 1989. De muur is eindelijk gevallen en Berlijn is weer een geheel. Miriam zorgt voor haar ernstig zieke en terminale vader Henryk. Ze heeft al jaren bijna geen contact met hem gehad, en dat hakt er nu toch bij haar in. Ze probeert alles op alles te zetten om toch nog een fijne tijd met haar vader te kunnen beleven voordat hij sterft.

Op een dag merkt Miriam dat het horloge van haar vader niet meer loopt. Als ze het horloge probeert af te doen, probeert haar vader haar tegen te houden. Ze vangt een glimp op van een getatoeëerd nummer op zijn arm. Ze gaat op onderzoek uit naar de afkomst van dit nummer, en komt er met behulp van een vrouw in de bus achter dat dit een kamptatoeage, van na 1942 uit Auschwitz is. Haar vader is niet joods, hoe is hij in dit kamp terecht gekomen?

Miriam besluit op zoek te gaan naar antwoorden. Wanneer ze de spullen van haar vader doorzoekt vindt ze een gestreepte jurk. Het is niet zomaar een jurk, maar een kampuniform van Ravensbrück. Het kamp voor vrouwen. Van wie is dit uniform?
Wanneer Miriam allemaal brieven gericht aan haar vader in de zomen van de jurk vindt, begint Miriam zich verschillende dingen af te vragen. Sommige brieven zijn in het Frans. Ze zoekt hulp in de bibliotheek om deze brieven te kunnen vertalen. Van wie zijn deze brieven toch? Wat zijn de verborgen geheimen die zich schuilhouden in de brieven?

De meisjes van Ravensbrück wordt verteld vanuit Miriam en bevat regelmatig flashbacks van Henryk. Met behulp van de brieven komt Miriam beetje bij beetje achter haar vaders geheimen. De brieven nemen je mee naar het leven in Ravensbrück en geven je een realistisch beeld van de gebeurtenissen.

Het verhaal komt langzaam op gang, waardoor de eerste helft wel eventjes doorzetten is. Als je eenmaal door dit lastige gedeelte heen bent, word je in het verhaal gezogen en vlieg je er echt doorheen.
Anna Ellory heeft goed onderzoek verricht naar de gebeurtenissen in Ravensbrück waardoor het verhaal heel realistisch overkomt. De flashbacks van Henryk zijn een mooie aanvulling op de brieven, en maken het verhaal compleet.

Miriam heeft naast de zorg van haar vader ook nog een ingewikkeld huwelijk waarmee ze moet omgaan. Miriam heeft een break genomen van haar dominante man , die haar voor gek verklaart. Zal het haar lukken om haar hoofd boven water te houden? Zal ze eindelijk begrip krijgen?

Ellory weet goed hoe ze met de emoties van de lezer kan spelen. Ze zorgt ervoor dat je begrip hebt met alle personages, en op sommige momenten voel je echt hun pijn en liefde. Na dit debuut ben ik benieuwd geraakt naar wat we nog verder van deze auteur kunnen gaan verwachten.

Meer recensies van D. Steeg