een verhaal vol avontuur, gevechten, historische personen en spullen

D. Steeg 29 juni 2020
Let op! Deze recensie bevat spoilers over eerdere delen in deze serie.
De uitdager is het spetterende vervolg op De uitverkorene en is daarnaast het tweede deel in de Contender serie.

“Het eerste gevecht is voorbij, maar de spelen zijn pas net begonnen.”

Nu Cade en zijn vrienden de kwalificatieronde hebben overleefd, krijgen ze drie maanden de tijd zich te herstellen. Abaddon, een van de oude heersers, heeft verteld dat alleen Cade en de andere mededingers de aarde van de ondergang kunnen redden. Er heerst een enorme druk op hun schouders en, om het nog erger te maken, weten ze niet wie hun tegenstanders gaan zijn.
Gelukkig is Codex er nog om meer duidelijkheid te scheppen over de volgende ronde. Hij weet wie de vijand is en heeft wat algemene informatie over hen voor de vrienden. De vrienden besluiten dat ze wapens nodig zullen hebben voor het gevecht en trekken zich terug in de jungle. Wat zullen ze op deze tocht tegenkomen? Wat voor gevolgen gaat dit hebben? Zullen ze levend de volgende ronde kunnen bereiken?

De uitdager is een verhaal vol avontuur, gevechten, historische personen en spullen. Het is erg leuk om meerdere tijdperken en belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis tegen te komen als een samenhangend geheel in het verhaal.

De uitdager is los te lezen van De uitverkorene, hoewel ik dit persoonlijk wil afraden. In het verhaal komen veel aspecten uit De uitverkorene terug, die je misschien niet meteen zult begrijpen als je meteen begint in De uitdager.

Cade is het hoofdpersonage en we leren hem in dit tweede deel nog beter kennen. Daarnaast kom je in het verhaal meer te weten over de afkomst en het verleden van de vrienden. Codex is misschien wel het meest uitgewerkt in het verhaal en speelt daarnaast een cruciale rol. Zonder Codex zouden de vrienden niets weten over de overblijfselen en hun vijanden.

Ik vind het wel jammer dat de “levende” personages vrij oppervlakkig blijven, terwijl een drone als Codex een cruciale rol krijgt in dit tweede deel. Dit mag echter de pret niet volledig drukken, want het verhaal zit boordevol avontuur en spanning. Tijdens hun reis door de jungle komen de vrienden een zeer onaangename verrassing tegen. Dit is een fijne en plezierige wending. Het zorgt er namelijk voor dat er veel avontuur en spanning in het verhaal blijft en het geheel makkelijk en snel wegleest.

De gevechten in het verhaal waren erg spannend en werden realistisch beschreven. Ik vind het vooral bijzonder om ook in deze gevechten de geschiedenis echt te kunnen meemaken. Ik vind het hierdoor dan ook echt een teleurstelling dat de eindstrijd in een kort hoofdstuk wordt uitgewerkt. Ik had hierin juist graag meer spanning en actie gezien.Al met al is De uitdager een waardige opvolger van De uitverkorene.

Het verhaal kent in dit tweede deel maar één ronde van het spel. Hierdoor is mijn nieuwsgierigheid naar het derde deel dan ook best groot. Wat zullen de volgende rondes gaan brengen? En wat gaat er gebeuren met de vrienden in het volgende deel?

Voor wie houdt van een verhaal vol avontuur, geschiedenis en actie, is de Contender-serie een leuke serie en ook echt een aanrader om te lezen.

Meer recensies van D. Steeg