een geslaagde feelgood vol liefde, vriendschap en drama

D. Steeg 25 mei 2020
Klompen & Naaldhakken is het nieuwste boek van Astrid Marijn. Het is haar eerste feelgoodroman. Eerder heeft ze al wel verschillende korte verhalen uitgebracht in eigen beheer.

Achttien jaar geleden zijn Tessa’s broertje en vader omgekomen bij een verschrikkelijk ongeval. Nu Tessa weer opnieuw in het dorp Vleuten woont, bezoekt ze voor het eerst hun graven. Het bezoek aan de graven haalt een hoop oude herinneringen aan vroeger op. Ze zoekt steun bij haar vriendin van vroeger, Paula, en komt dan ook al snel regelmatig op de boerderij van Paula’s ouders. Hier komt Tessa de knappe broer van Paula tegen. Hoewel een boerenzoon totaal niet haar type is, kan ze haar aandacht niet van hem afhouden. Zal hij haar ook zien staan?

Paula komt tijdens haar werk als kassière in de lokale supermarkt in aanraking met een van de bezorgers. Hij zou dolgraag met haar uit willen, maar Paula heeft zo haar twijfels. Is dit wel het type man dat ze leuk vindt? Als ze dan toch besluit met hem uit te gaan, komt ze erachter dat ze graag weer een man in haar leven zou willen, maar is hij de ware? Wanneer ze op een dag bij Tessa aan de deur staat en een knappe man de deur opent, raakt ze nieuwsgierig. Wie is deze man? Wat doet hij bij Tessa?

Klompen & Naaldhakken is een verhaal vol liefde, vriendschap en drama. De titel duidt in mijn ogen niet direct op een feelgoodroman, maar is zeker erg toepasselijk op dit verhaal. De titel slaat zowel op de vriendschap tussen Paula en Tessa als op de liefde tussen Tessa en Paula’s broer.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven. Het perspectief van Tessa en het perspectief van Paula. Hierdoor krijg je van beide meiden een duidelijk beeld en krijg je ook goed hun gevoelens en emoties te zien. De meiden zijn elkaars tegenpolen, maar juist daardoor zijn ze goede vriendinnen. Tessa is een heel ondernemend meisje dat zich voor alles en iedereen wil inzetten, maar betreffende de liefde is ze nog wat verlegen.Paula daarentegen heeft als alleenstaande moeder veel zorgen. Ze is heel ondernemend in de liefde, maar klapt al snel dicht als ze schokkend nieuws te horen krijgt.

De schrijfstijl van Astrid Marijn is heel vlot. Er wordt geen gebruik gemaakt van moeilijke woorden en je vliegt door de zinnen heen. Doordat het verhaal ook genoeg liefde bevat, kun je helemaal opgaan in het verhaal. Ondanks dat het boek niet heel veel pagina’s bevat, is het verhaal wel echt compleet. Alle benodigde aspecten voor een echte feelgood zijn aanwezig.

Ik miste in het verhaal echter wel diepgang. Zo zijn de mogelijke liefdes bijna altijd wederzijds en dit zorgt dan ook dat er in een mum van tijd relaties beginnen. Daarentegen vond ik het erg mooi om te lezen hoe Tessa de familie van Paula door dik en dun steunt en hen probeert te helpen.

Klompen & Naaldhakken is een feelgood die vooral voor lezers die weinig lezen en zin hebben in een lekker vlot geschreven verhaal, zeer geschikt is. Het verhaal is voorspelbaar, maar er gebeurt genoeg om wel lekker op te kunnen gaan in het verhaal. Voor de doorgewinterde lezer is Klompen & Naaldhakken misschien net wat te makkelijk geschreven en zal het verhaal dan ook wat oppervlakkig overkomen.

Al met al heeft Astrid Marijn een geslaagde feelgood geschreven, maar voor mij met net iets te weinig diepgang. Wie op zoek is naar een lekker romantisch verhaal dat vlot leest en ook nog eens makkelijk weg te leggen valt, is dit boek een echte aanrader.
Ik geef Klompen & Naaldhakken dan ook 3,5 sterren.

Gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg