Orkaanseizoen

D. Steeg 17 maart 2020
Orkaanseizoen is de tweede roman van Fernanda Melchor. In deze roman laat ze zien wat er zou kunnen gebeuren als mensen niets meer te verliezen hebben.

Geleid door de stank van een ontbindend lichaam, vindt een groepje jongens een lichaam in de rivier. Al snel wordt duidelijk dat dit het lichaam van de oude heks is. Deze ontdekking leidt al snel tot allemaal bijgelovige roddels in het dorp. Zo wordt er beweerd dat de heks een moordenaar en een prostituee van de duivel is. In de ogen van de dorpsbewoners kan het dan ook niet anders dan dat de dochter (de kleine heks) een duivelskind is.

Vroeger was ze de kleine heks en werd haar moeder de oude heks genoemd. Maar zodra haar moeder, de oude heks, een interesse begon te tonen in genezingen en vervloekingen, zou ze al snel alleen nog maar de heks genoemd worden. In ’78 was het eindelijk zover, een orkaan die zorgt voor een aardverschuiving, waarbij honderden dorpsbewoners inclusief de oude heks omkwamen. Vanaf dat moment werd de dochter simpelweg de heks.

Fernanda Melchor heeft een ingewikkelde schrijfstijl, vol met lange zinnen, bijzinnen en scheldwoorden. De heks is in werkelijkheid een pseudoniem voor een travestiet die vrouwen helpt met hun kwaaltjes en hun abortuswens. Hierdoor zien de dorpsbewoners haar als het zwarte
schaap.

Orkaanseizoen geeft aandacht aan onder andere de armoede en het huishoudelijk geweld in Mexico. Daarnaast staat de moord op een travestiet centraal. Het Mexicaanse dorp in het verhaal wordt omgeven door drugsbendes, prostitutie en criminaliteit en heeft een groot gebrek aan hulpdiensten als politie en medici.

Het verhaal schept een duister en rauw fictief beeld van Mexico, hoewel het waarschijnlijk wel dicht bij de werkelijkheid staat. Het verschil tussen mannen en vrouwen komt duidelijk naar boven. Daarnaast wordt duidelijk dat in Mexico homoseksualiteit verboden is.
Wat speciaal is aan Orkaanseizoen is dat het verhaal niet draait om wie de moord heeft gepleegd. De vraag is eerder: welke omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat de moord is gepleegd.

Orkaanseizoen is een boek waar je je aandacht echt bij moet houden. Sommige zinnen moest ik herlezen om ze te kunnen begrijpen voordat ik door kon met het verhaal. In het begin is de schrijfstijl met de o-zo-lange zinnen echt wennen, maar als je eenmaal door hebt hoe de schrijfstijl in elkaar zit, kun je met plezier en interesse van het boek genieten.

gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg