een geslaagd, maar toch ook voorspelbaar debuut

D. Steeg 02 oktober 2020
#Liegen #Verzwijgen #Faken

Polaroidmeisje is het debuut van Femke Hendriks. In het boek staan sociale media centraal. Lize, het hoofdpersonage, heeft een Instagram account waar ze haar polaroids van highlights uit haar woonplaats Den Bosch laat zien. Wat ik leuk vind, is dat dit account daadwerkelijk is opgericht naar aanleiding van het boek. Mocht je dus benieuwd zijn naar de mooiste plekjes in Den Bosch? Neem dan zeker een kijkje op het Instagram van Polaroidmeisje.

Lize is een erg onzeker en verlegen meisje met een erg populair Instagram account Polaroidmeisje. Ze houdt haar identiteit echter geheim voor haar volgers. Alleen haar ouders en beste vrienden Hannah en Thomas weten van de ware identiteit van Polaroidmeisje af. Wanneer ze op een dag een mysterieuze en griezelige DM (privé berichtje op Instagram) krijgt van een anoniem account, gaan de rillingen door Lize heen. Ze weet niet wat ze met het berichtje aan moet en besluit haar beste vrienden op de hoogte te brengen, maar Hannah is druk bezig met andere geheimzinnige dingen. Wat is er toch met Hannah aan de hand? Wat houdt ze geheim?

Gelukkig kan Lize rekenen op de steun van Thomas en samen gaan ze op zoek naar de oorsprong van de DM. Dit leidt de twee echter op een onverwachts spoor. Samen volgen ze dit spoor en krijgen ze hulp van een nieuwe vriend. Maar als Lize plots verdwijnt, raken de jongens bezorgd. Wat is er met Lize gebeurd? Wat heeft dit te maken met hun ontdekking?

Polaroidmeisje is een boek waarin naast sociale media ook veel avontuur aanwezig is. De zoektocht brengt Lize op mooie en onbekende plekjes van Den Bosch. Door de mooie foto’s op Instagram en de aanwezigheid in het boek, ben ik toch erg benieuwd geraakt naar deze stad.

Ondanks dat het boek veel avontuur bevat, is het verhaal erg voorspelbaar. Na 20 bladzijdes had ik al ongeveer door hoe het boek zou gaan eindigen en dit vond ik erg jammer. Gelukkig bleek mijn voorspelling maar gedeeltelijk te kloppen, waardoor er ook voor mij nog een verassingselement in het verhaal zat.

Lize is een erg onzeker persoon aan het begin van het verhaal, maar gedurende het verhaal groeit haar zelfverzekerdheid en hierdoor beleeft ze in mijn ogen nog meer plezier aan het maken van polaroids.

Het verhaal wordt ook gedeeltelijk vanuit Hannah geschreven, die zo haar eigen problemen heeft tijdens het verhaal. De vriendschap tussen Hannah en Lize wordt hierdoor op de proef gesteld. Hannah is een totaal ander persoon dan Lize. Ik vind het erg leuk dat de twee ondanks dat ze zo verschillend zijn, toch een hechte vriendschap hebben.

Al met al een geslaagd, maar toch ook voorspelbaar debuut. Ik geef dan ook 3,5 sterren.

Meer recensies van D. Steeg