The Black key

D. Steeg 10 november 2019
Ik ga de wereld veranderen. Zelfs de bomen voelen dat ik eraan kom.

The Black key is het laatste deel in de jewel triologie. Het sluit direct aan op the white rose.

Nadat Violet heeft ontdekt dat de hertogin van het meer haar zusje Hazel heeft ontvoerd, besluit ze terug te gaan naar het paleis waar ze eerder zo graag weg van wou. Ze besluit met Ash en Raven terug te gaan naar de jewel. Aangezien Ash en Violet gezocht worden door heel lone city zit de terugkeer vol met gevaar en obstakels. Violet beseft zich dat ze niet zonder vermomming de jewel in kan komen, dus besluit ze zich te vermommen als een dienstmeisje genaamd Imogen. Kan Violet Hazel nog redden voordat het te laat is?

Ondertussen zijn Raven, Violet en de andere surrogaten in de white rose bezig om een plan te maken om surrogaten uit hun leiden te verlossen. . Ze hebben ontdekt dat surrogaten niet bedoeld zijn als draagmoeders voor de adelen, maar dat de surrogaten eigenlijk afstammen van de paladin, een ras van krijgsvrouwen die gebruik konden maken van de elementen en de taak hadden het eiland te beschermen.
Ze sluiten zich aan bij een genootschap genaamd de Black key. Dit genootschap heeft als doel de adel onderuit halen. Raven en de anderen uit the white rose gaan langs alle surrogatenhuizen heen en laten, door middel van Ravens gave, kleine groepjes meisjes zien wat ze daadwerkelijk zijn. Gaat het ze lukken om de adel onderuit te halen?

Amy Ewing heeft echt een spetterend einde van de triologie weten te maken, hoewel ik het einde een beetje afgekapt vond.
De reis van violet zat vol avontuur en las gemakkelijk weg. De afwisseling tussen het verhaal van violet en de reis van Raven waarbij ze surrogaten laat zien wie ze werkelijk zijn, is perfect in balans.
Ik hoop dat de andere novelles, naast opgesloten, ook nog vertaald gaan worden zodat we nog langer van het verhaal kunnen genieten.
Dit is echt een trilogie die je zo snel mogelijk wil uitlezen, maar wel op volgorde moet lezen.

Meer recensies van D. Steeg