Lezersrecensie
Een verhaal met een duidelijk doel
Welterusten, mama is het eerste internationaal verschenen boek van de Koreaanse Mi-Ae Seo. In haar eigen land heeft ze ondertussen al meerdere thrillers geschreven die steevast in de Koreaanse bestsellerlijsten staan. Daarnaast is ze ook scenarioschrijver. Deze thriller is onder andere vertaald naar het Duits, Engels, Frans, Spaans en Nederlands.
Seonkyeong is een forensisch psycholoog en daarnaast een gastdocent bij de universiteit. In haar lessen komen geregeld seriemoordenaars aan bod. Dit is dan ook waar de interesse van Seonkyeong als forensisch psycholoog het meeste ligt. Dat lijkt heel gewoon, maar als ze op een dag een telefoontje krijgt, komt haar interesse in seriemoordenaars opeens wel heel dichtbij. De veroordeelde seriemoordenaar Yi wil haar spreken. Seonkyeong kent Yi alleen uit de verhalen uit de krant en is dan ook erg verbaasd, maar gaat wel akkoord uit nieuwsgierigheid. Waarom wil Yi Seonkyeong spreken?
Ondertussen heeft Seonkyeong thuis iets heel anders aan haar hoofd. Hayeong, het dochtertje van haar echtgenoot, heeft weten te ontsnappen bij een verschrikkelijke brand en woont nu bij Seonkyeong. Ze gedraagt zich echter niet zoals een normaal kind. Seonkyeong vermoedt dat het komt door de schrik en laat het zo. Maar als ze Hayeong eenmaal wat beter leert kennen en ze meer vertelt over haar verleden, blijven er toch alarmbellen rinkelen. Seonkyeong begint langzaam angstaanjagende vergelijkingen te zien in het gedrag van Yi en Hayeong. Wat houdt Hayeong geheim? Zal ze nog te redden zijn?
Het kost in het begin moeite om in het verhaal te komen door de verschillende en niet samenhangende hoofdstukken in het eerste deel. Zo krijg je iets mee van de brandweermannen, Seonkyeong en Yi zonder dat er samenhang in zit. Gelukkig brengt Hayeong meer samenhang in het verhaal, waardoor het soepeler wegleest.
De spanning vond ik persoonlijk een beetje wegblijven tot de wendingen aan het einde. Ik had al vrij snel een vermoeden over Hayeong’s verleden en dit bleek ook te kloppen. Aan het eind van het verhaal zitten nog een paar wendingen die zeker als verrassing kwamen en ook voor de spanning zorgden.
Doordat je in het verhaal gedeeltes leest uit Yi’s verleden, heeft Mi-Ae Seo de lezer een unieke blik in het hoofd van een seriemoordenaar gegeven. Dit maakt dan ook dat Welterusten, mama een echte psychologische thriller is.
De personages in het verhaal vind ik erg leuk en ze maken een goede ontwikkeling door. Seonkyeong bekijkt veel dingen vanuit haar beroep en hierdoor komt het totaalplaatje dan ook evenwichtig over. Yi en Hayeong daarentegen lijken beiden erg uit balans, maar juist hierdoor krijg je een duidelijke overeenkomst. Deze drie personages zijn in mijn ogen de best uitgewerkte personages.
In het verhaal kwamen een paar nogal onrealistische aspecten voor. Zo kon een van de personages nog de tijd in de baarmoeder herinneren. Daarnaast kwam er een puppy in het verhaal voor die wel heel volwassen leek. Dit mag echter de pret niet drukken, aangezien het doel van het verhaal erg goed naar voren komt in Welterusten, mama.
Al met al vind ik Welterusten, mama een verhaal met een duidelijk doel, waar in mijn ogen meer uitgehaald had kunnen worden.
Gelezen voor Indeboekenkast
Seonkyeong is een forensisch psycholoog en daarnaast een gastdocent bij de universiteit. In haar lessen komen geregeld seriemoordenaars aan bod. Dit is dan ook waar de interesse van Seonkyeong als forensisch psycholoog het meeste ligt. Dat lijkt heel gewoon, maar als ze op een dag een telefoontje krijgt, komt haar interesse in seriemoordenaars opeens wel heel dichtbij. De veroordeelde seriemoordenaar Yi wil haar spreken. Seonkyeong kent Yi alleen uit de verhalen uit de krant en is dan ook erg verbaasd, maar gaat wel akkoord uit nieuwsgierigheid. Waarom wil Yi Seonkyeong spreken?
Ondertussen heeft Seonkyeong thuis iets heel anders aan haar hoofd. Hayeong, het dochtertje van haar echtgenoot, heeft weten te ontsnappen bij een verschrikkelijke brand en woont nu bij Seonkyeong. Ze gedraagt zich echter niet zoals een normaal kind. Seonkyeong vermoedt dat het komt door de schrik en laat het zo. Maar als ze Hayeong eenmaal wat beter leert kennen en ze meer vertelt over haar verleden, blijven er toch alarmbellen rinkelen. Seonkyeong begint langzaam angstaanjagende vergelijkingen te zien in het gedrag van Yi en Hayeong. Wat houdt Hayeong geheim? Zal ze nog te redden zijn?
Het kost in het begin moeite om in het verhaal te komen door de verschillende en niet samenhangende hoofdstukken in het eerste deel. Zo krijg je iets mee van de brandweermannen, Seonkyeong en Yi zonder dat er samenhang in zit. Gelukkig brengt Hayeong meer samenhang in het verhaal, waardoor het soepeler wegleest.
De spanning vond ik persoonlijk een beetje wegblijven tot de wendingen aan het einde. Ik had al vrij snel een vermoeden over Hayeong’s verleden en dit bleek ook te kloppen. Aan het eind van het verhaal zitten nog een paar wendingen die zeker als verrassing kwamen en ook voor de spanning zorgden.
Doordat je in het verhaal gedeeltes leest uit Yi’s verleden, heeft Mi-Ae Seo de lezer een unieke blik in het hoofd van een seriemoordenaar gegeven. Dit maakt dan ook dat Welterusten, mama een echte psychologische thriller is.
De personages in het verhaal vind ik erg leuk en ze maken een goede ontwikkeling door. Seonkyeong bekijkt veel dingen vanuit haar beroep en hierdoor komt het totaalplaatje dan ook evenwichtig over. Yi en Hayeong daarentegen lijken beiden erg uit balans, maar juist hierdoor krijg je een duidelijke overeenkomst. Deze drie personages zijn in mijn ogen de best uitgewerkte personages.
In het verhaal kwamen een paar nogal onrealistische aspecten voor. Zo kon een van de personages nog de tijd in de baarmoeder herinneren. Daarnaast kwam er een puppy in het verhaal voor die wel heel volwassen leek. Dit mag echter de pret niet drukken, aangezien het doel van het verhaal erg goed naar voren komt in Welterusten, mama.
Al met al vind ik Welterusten, mama een verhaal met een duidelijk doel, waar in mijn ogen meer uitgehaald had kunnen worden.
Gelezen voor Indeboekenkast
1
Reageer op deze recensie