Worsteling

DAEG2012 08 januari 2022 Auteur
Wat moet je hiervan zeggen? Het boek van Hervé Le Tellier is meer dan een miljoen keer over de toonbank gegaan in Frankrijk en won de prestigieuze Prix Concourt. Het uitgangspunt is simpelweg briljant. Wat als een passagiersvliegtuig, met aan boord precies dezelfde bemanning en passagiers, voor een tweede keer landt? Het verhaal start als een thriller maar ontspoort - ja, zo ervoer ik het - in een literair en filosofisch pamflet. Ellenlange beschrijvingen van persoonlijke beschouwingen, hoogdravende overwegingen en sociaal-psychologische observaties. Het is werkelijk een worsteling om doorheen te komen. Het zal wel iets met de Franse volkaard te maken hebben, zware filosofische gedachten doen het daar goed. Jammer, want zowel aan het begin als aan het einde laat Le Tellier zien dat hij de vaart en spanning erin kan houden.

Meer recensies van DAEG2012