Een boek dat ertoe doet

Danielle Melet 24 juli 2019
Waar we over praten, als we over verkrachting praten, Sohaila Abdulali

De titel van dit boek intrigeerde me en daarom gaf ik me op bij de club van echte lezers om dit boek te lezen en resenceren.
Gek genoeg moest ik toch over een grens om te beginnen met lezen, omdat het bijna tegennatuurlijk voelt. Juist daarom is dit boek zo goed.
Het geeft slachtoffers een stem.
De schrijfster, zelf slachtoffer van een groepsverkrachting, werkt met slachtoffers, die ze overlevers noemt en doet wetenschappelijk onderzoek over verkrachting. Ze schrijft hierover en laat overlevers aan het woord.
Het is zeker geen luchtig boek, maar zo zwaar als de titel doet vermoeden, is het eigenlijk ook niet. Ze vertelt over allerlei soorten verkrachters over de hele wereld.
Verhalen die wij kennen uit het nieuws worden aangehaald en bekende mannelijke roofdieren als Weinstein en Trump passeren de revue.
Voor mij is de belangrijkste boodschap om verkrachting onderwerp van gesprek te laten zijn. Alleen dan weten we waar we over spreken, mochten we, of mensen die ons lief zijn er ooit mee te maken krijgen.

Meer recensies van Danielle Melet