Een romantisch verhaal met een vleugje spanning in een Scandinavische setting

Daniëlle de Graaf 02 december 2019
Volop genoten door het lezen van de boeken van Lucinda Riley werd mijn nieuwsgierigheid gewekt voor het boek ‘Een Noorse winternacht’. Door Hebban.nl werd ik attent gemaakt op het bestaan van dit boek geschreven door Karen Swan, een schrijfster waar ik nog niet eerder van had gehoord. Ik was één van de gelukkigen die dit boek via een giveaway actie heeft gewonnen. Een boek dat is uitgegeven door de uitgeverij van Lucinda Riley. Mijn verwachting is aanzienlijk na het lezen van de samenvatting. Het laatste jaar hebben de boeken van Riley me meer en meer in de greep weten te krijgen op een positieve manier, ik was dus zeer benieuwd naar dit boek van Karen Swan. Enthousiast begon ik vol goede moed met lezen. De prettige schrijfstijl maakte dat ik door de 475 bladzijden heenvloog. Het verhaal zelf is ietwat voorspelbaar, dit doet echter geen afbreuk aan het geheel.
De schrijfstijl van Karen Swan lijkt wat op die van Lucinda Riley, ze verweeft verleden en heden moeiteloos door twee verschillende verhaallijnen ‘naast’ elkaar te laten bestaan, wat me aansprak. Voor de verhaallijn welke zich in het verleden afspeelt heeft ze waargebeurde historische feiten gebruikt. Hierdoor geeft ze een podium aan een stuk geschiedenis, heeft het als het ware een ‘echt’ gezicht gegeven waardoor mijn verbeelding ging spreken. Swan weet verder moeiteloos een Noorse sfeer neer te zetten waardoor ik het gevoel kreeg echt in het verhaal te willen kruipen. Knap om op deze manier woorden tot gevoel om te zetten en je lezer hierin mee te nemen.

Bo en Zac zijn influencers en worden door de buitenwereld gezien als het ideale koppel. Ze reizen samen met hun manager en fotograaf Lenny de wereld rond om op social media het ‘ware leven’ te laten zien. De liefde wordt in dit verhaal behoorlijk op de proef gesteld waarin blijkt dat niets is wat het lijkt. Tijdens het lezen opent het uiteindelijke plot zich als een bloem die je langzaam in bloei ziet gaan.

Een romantisch verhaal, een vleugje spanning en een stuk indrukwekkende geschiedenis wat zich afspeelt in het prachtige Noorwegen. Maak je op voor een paar uur leesvermaak in een prachtig Scandinavische setting. Ik heb ervan genoten.

Meer recensies van Daniëlle de Graaf