MAGISTRAAL OVER EEN VROUW VAN STAAL

davidpeter 13 november 2019
De Dirigent is het gefictionaliseerde verhaal over de in Nederland geboren Antonia Brico. De eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld. Achter het decor van een liefdesverhaal en de muziek (Jazz en klassiek) - wat het lezen plezierig en informatief maakt - schuilt een gelaagd boek dat bijna 100 jaar later nog steeds zeer actuele onderwerpen aansnijdt als het glazen plafond en #metoo. Het boek leest zeer plezierig maar de gebeurtenissen zijn soms moeilijk te geloven. Zonder spoilers, omdat het helemaal aan het begin van het verhaal zit: Is Antonia echt brutaal op een klapstoeltje in het middenpad gaan zitten tijdens een groot concert? Is Antonia écht ‘verkocht’ als kind voor ze naar Amerika emigreerde? De gebeurtenissen rond Eleanor Roosevelt en de vrouwenhater Muck? Ik kon het niet geloven maar het bleek waar toen ik het nakeek. Ik zou hier wel dieper op willen ingaan, maar dan verklap ik de inhoud van het boek. Het is een goed geschreven boek over een bijzondere vrouw die er hard aan heeft moeten trekken om te komen waar ze is gekomen. Het is fantastisch geschreven. Zijn er geen minpuntjes? Ja. Het zijn geen volzinnen van drie regels met vier komma’s maar qua inhoud voel je wel de afgewogen woordkeuzes die ook geen drie regels nodig hebben wat het lezen eigenlijk extra interessant maakt. Het verhaal is evenwel schokkend als ontroerend. Het is geen ‘ hoe onduidelijker je bent, hoe beter je wordt begrepen verhaal’ maar eerder een boek die je – na het lezen van de laatste regels - aanzet tot nadenken. Waarom hebben manlijke acteurs bij de belangrijkste 500 films van de wereld 80% van de tekst en vrouwen 20%? Waarom staat er in de top 50 ranglijst van belangrijkste dirigenten ter wereld geen vrouw? Waarom kennen we wel Charley Chaplin en is iedereen Alice Guy-Blaché vergeten? Waarom verdienen vrouwen in dezelfde beroepen voor hetzelfde werk nog steeds minder dan mannen? En zijn dit dan de vragen dan die de wereld gaan verbeteren? Nee niet echt. Uh… alhoewel? Samenvatting: De Dirigent is een aanrader.

Meer recensies van davidpeter