Leest als een goed gesprek met een vriendin

Dewi74 09 februari 2020
Ken je dat gevoel van een toevallige ontmoeting waarin je onverwacht een leuk en inspirerend gesprek hebt waar je later nog regelmatig aan terug denkt? Dat overkwam mij bij het lezen van Mom you can. Het boek leest als een goed gesprek met een fijne vriendin!

Door haar vlotte schrijfstijl en de herkenbare persoonlijke ervaringen weet Elsbeth me gelijk te boeien. Als ze dat even later in deel 1 van het boek uitbreidt met de verhalen van andere moeders, haar rolmodellen, merk ik dat het me echt raakt. Als vanzelf bekijk ik de links met mijn eigen leven, ik zoek naar overeenkomsten maar verken ook zeker de verschillen. Wat me daarbij vooral opvalt is mijn milde toon. Ik neem me zelf niet de maat, de mij o zo bekende kritische stemmen zijn niet aan het woord. Nee, ik kijk waarderend terug op de afgelopen 15 jaar waarin ik het moederschap en mijn werk zo goed mogelijk probeerde te combineren en waar het me ondanks alle struggles tot nu toe heeft gebracht.

In deel 2 zet Elsbeth 9 succesfactoren voor meer geluk in werk en moederschap op een rijtje en omdat dat nooit af is sluit ze af met een aantal challenges bij elke succesfactor. Ik race er doorheen, het leest als een trein maar zet ook hier weer aan tot denken op een constructieve, positieve manier.

Mom you can is een uniek boek dat door de combinatie van persoonlijke verhalen en goede analyses inzicht geeft. Maar bovenal positief en pragmatisch voor alle moeders die streven naar geluk in werk en moederschap en daar af en toe een steuntje in de rug bij kunnen gebruiken.

Meer recensies van Dewi74