Mooi historisch jeugdboek

DieMiek 04 december 2021
Boeken over geschiedenis saai? Echt niet! Lees Waar is Welmoed? maar eens! Het verhaal gaat over Stijn, een jongen die lang geleden leefde. Stijns moeder is een arme spinster. Op een koude dag verkoopt zij de pasgeboren Welmoed voor zeven zilverlingen aan een ridder. Stijn reist samen met zijn broertje Gerben en moeder Marrigje naar Zuidvene. Daar trouwt Marrigje met een wijnhandelaar. Het gaat hen voor de wind, maar ze denken ook vaak terug aan de kleine Welmoed. Stijn gaat op zoek naar haar en ontdekt een groot geheim.

Agave Kruijssen, de auteur van Waar is Welmoed? presenteert haar boek als een sprookje. Het heeft inderdaad wat elementen die daarbij horen. Die kunnen er ook uit, ik vind dat niet direct een meerwaarde, want Waar is Welmoed? is ‘gewoon’ een spannend, historisch verhaal, waar je van kunt genieten. Het verhaal is boeiend vanaf het begin tot het einde. Je leeft echt mee met Stijn in zijn zoektocht naar zijn zusje. Al lezend leer je ook nog veel over het dagelijkse leven in de 16e eeuw. De spanning vind ik goed gedoseerd, de tekeningetjes maken het verhaal af. Een aanrader voor jonge en oude(re) lezers!

Meer recensies van DieMiek