Actueel boek

DieMiek 20 juli 2020
Watergeheimen las ik in de tijd dat er in verschillende plaatsen en landen demonstraties werden gehouden n.a.v. de dood van een zwarte arrestant, George Floyd. Die actualiteit maakte het boek des te boeiender: het boek geeft een goede inkijk in het denken van de mensen in de Zuidelijke staten van Amerika, waar de scheiding tussen blank en zwart in de loop van de jaren toch nog messcherp is. Watergeheimen wordt verteld vanuit het perspectief van drie generaties vrouwen: Avery, haar moeder Marion en haar grootmoeder Willadean. Avery’s worsteling met haar verleden dwingt hen alle drie om hun geheimen en vooroordelen onder ogen te zien. Het boek is goed geschreven, heeft onverwachte wendingen en geeft goed de gedachten en gevoelens van de drie vrouwen weer. Het is soms haast niet te geloven hoe er gedacht wordt over blank en zwart, tegelijk dwingt het tot nadenken: hoe sta ik zelf ten opzichte van dit onderwerp? Watergeheimen is geen boek wat je vlot wegleest, het vraagt om stukjes lezen, herlezen en overdenken. Aanrader!

Meer recensies van DieMiek