Je doet wat je kan en Lisanne van Sadelhoff doet dat uitstekend.

Dieuwilik 13 maart 2020
Negen jaar geleden verloor ik mijn moeder op mijn 29ste. Een periode van diepe rouw volgde. Ik wilde erover lezen (boekenwurm die ik ben), maar vond vooral boeken voor oudere mensen die een partner waren verloren. 'Ben ik dan helemaal alleen?', vroeg ik me af. Natuurlijk niet, maar zo voelde het wel. Twee dagen geleden begon ik aan 'Je bent jong en je rouwt wat'. Een mooi, rauw en eerlijk verhaal over rouw als je zelfstandige leven net begint. Een boek voor rouwenden, maar ook zeker voor iedereen daaromheen. Het maakt goed duidelijk dat rouw bij iedereen anders, volstrekt normaal en een noodzakelijk kwaad is. Rouw hoort bij het leven, ook als je jong bent, en dat maakt Lisanne met haar boek heel mooi duidelijk.

Het boek bestaat uit vele korte hoofdstukken. Elke hoofdstuktitel is een cliché-uitspraak die over rouw gaat. Je leest mee met Lisanne, een jonge vrouw wiens moeder ziek wordt en komt te overlijden. Compleet 'verkankerd'. Bij deze uitspraak had ze me al. Zwarte humor was in mijn rouwproces een onmisbare factor. Je moet grappen kunnen maken over datgene wat je het meeste verdriet doet.
Lisanne neemt je mee in de meest kwetsbare periode van haar leven. De diagnose, het ziekteproces, het overlijden, de rouw en het verdriet dat niet verdwijnt, maar wel verandert. Door de levensechte beschrijving werd ik met regelmaat teruggeworpen in de tijd en vloeiden de tranen. Vaak was er herkenning, soms ook niet. en dat is goed. Ze maakt heel goed duidelijk dat rouw voor iedereen anders is en dat dat ok is.
Ze schuwt haar eigen verdriet niet en ze beschrijft het levensecht. Je voelt de zere ogen bijna als ze weer een hele middag niet kon stappen met huilen. Maar ook de momenten van geluk komen binnen. Bijvoorbeeld op het moment dat ze haar hond Leo ontmoet. Naast de geurende beschrijving (ik kon de ammoniak bijna ruiken), voel je dat er weer licht komt. Je voelt de zin van het leven weer terugkomen, maar je voelt ook dat het verdriet er nog steeds is en niet zomaar verdwijnt.
Dit boek geeft een hele mooie en eerlijke beschrijving van een uniek rouwproces. En ja, het wordt beter, maar het moment waarop dat gebeurt, is voor iedereen anders. Een must read voor iedereen die rouwt of met rouw te maken heeft gehad. Voor iedereen dus!
Uiteindelijk kan je met trots terugdenken aan je moeder. Zij heeft het fundament gelegd en je mag zelf verder bouwen <3

Meer recensies van Dieuwilik