Je bent jong en je rouwt wat

Je bent jong en je rouwt wat

Rank 9487 Gelezen 130 Aan het lezen 16 Wil ik lezen 121 Favoriet 4 Recensies 41
Non-fictie Artikelen 3 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 8   Topics 0

Toen haar moeder overleed, dacht Lisanne van Sadelhoff (1989) als een typisch kind van haar generatie: er is vast wel een handboek met een helder stappenplan waardoor ik rouwen snel van mijn to-do-list kan schrappen. Guess what: dat was er niet. Wat er wel was: vrienden die zich prompt tot rouwdeskundigen ontpopten en haar liefdevol bombardeerden met wijsheden en clichés. Soms moest ze walgen van wat ze zeiden (‘Gelukkig heb je de herinneringen nog’), of was het simpelweg te pijnlijk (‘Ik hoop dat je moeder rustig is gestorven’ NEE!!!), een andere keer hielp zo’n opmerking haar juist de dag door te komen (‘Je moeder is elke traan waard’). Het cliché dat Van Sadelhoff kan onderschrijven: ‘Elk rouwproces is uniek’. Je bent jong en je rouwt wat is daarom geen handleiding, maar een goudeerlijk boek dat pijnlijk duidelijk maakt dat alles beter is dan zwijgen.

Literaire non-fictie algemeen
Das Mag Uitgeverij B.V.
04 februari 2020
07 februari 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Hebban lezer

Reacties op: Je bent jong en je rouwt wat