Een duister sprookje

ElinePetit 19 juni 2019
Dit is een van de boeken waar ik heel hard naar uitkeek dit jaar en ik werd niet teleurgesteld. Zodra ik begon te lezen, zat ik er helemaal in en kon ik het niet meer wegleggen!

Het verhaal wisselt tussen verleden en heden, maar is makkelijk te volgen. Er is een moord gebeurd en we volgen de gebeurtenissen die daartoe leiden. Daardoor is dit een echte pageturner.
De schrijfstijl doet sprookjesachtig aan, wat perfect past in het decor van het futurische pretpark waar het verhaal zich afspeelt.
Hoofdpersonage Ana is een van de 7 Fastasists, een mens/androide prinses die doet denken aan een mix van disneyprinses in disneyland en barbie tot leven gewekt. Ze is geprogrammeerd om perfect te zijn en het de pretparkbezoekers naar de zin te maken. Ana is aandoenlijk, zeker in haar interactie met mensen en ik leefde zo mee met haar terwijl ze worstelde met de vraag of zij "echt" is of niet, wat "liefde" is en of de buitenwereld echt zo gevaarlijk is als haar altijd is gezegd. Ana maakt een grote transformatie door en doet dit op eigen kracht, ze is slim en empowering.
Behalve het thema van de vrouw als object worden ook een paar andere thema's aangesneden: seksueel misbruik, dierenwelzijn, klimaat, commercialisme, diversiteit,...
Oh, en natuurlijk zit de romantiek er ook in, maar dit overheerst het verhaal niet, wat ik een pluspunt vind.
Kortom: dit boek is een aanrader! Zeker lezen dus!