Het Parfum: Een boek met een lekker geurtje!

emmavl 22 oktober 2020
Het Parfum is een boek geschreven door Patrick Süskind en verscheen in 1985 onder uitgeverij Diogenes voor het eerst op de markt. Het boek was een groot succes en er werden meer dan 12 miljoen exemplaren verkocht.
Het is een psychologische roman die zich afspeelt in het oude Frankrijk. Jean-Baptiste Grenouille wordt op 17 juli 1738 in Parijs geboren en het valt meteen op dat hij geen gewone jongen is. Vergelijken met de meeste mensen uit deze tijd, stinkt Grenouille helemaal niet. Hij heeft geen lichaamsgeur, maar heeft wel de scherpste en beste neus ter wereld. Hij ruikt alles; van andere mensen tot de natuur rond zich tot het zweet van een boer 5km verderop. Dit lijkt een enorm voordeel, maar dat is het helemaal niet. Mensen vinden het niet prettig om bij hem te zijn. Iedereen zou een geur moeten hebben, toch?

Doorheen het boek maakt Grenouille wel wat moeilijkheden mee die mooi de zoektocht weergeven van iemand die naar zichzelf, naar een plaats in de wereld op zoek is.
Grenouille’s verhaal beschrijft voor mij het verhaal van een eenzame jongen die nooit het gevoel heeft gehad dat hij erbij hoorde. Hij is op zoek naar een plaats in de wereld en naar zichzelf en maakt doorheen deze reis wat ongemakkelijkheden mee. Hij is wat schuw, vermijdt de meeste mensen en is liever op zichzelf en met geuren bezig. Constant is hij in de weer met expermenteren; Hoe creëert hij de perfecte, lichamelijke geur? Hij is volkomen bezeten van de wereld rond zich en hoe dingen ruiken. Zijn neus is zijn beste instrument. Het levensverhaal van een introvert met een ongewone passie.
Ik vind ook dat het boek een goed beeld weergeeft van de maatschappij. Het speelt zich enkele eeuwen geleden af, maar ik herken onze samenleving hier nog wel in. In onze moderne samenleving zie je ook nog hoe sommige mensen die ‘buiten de boot’ vallen verstoten worden. Meer introverte mensen worden vaak als ‘vreemd’ bestempeld en talent wordt over het hoofd gezien. Mensen vinden het altijd raar als iemand er niet echt bijhoort. Grenouille is hier een goed voorbeeld van. Hij past niet binnen het ‘nette’ kader waarin het Parijs van 1747 leeft. De maatschappij vindt hem maar vies en kijkt neer op hem totdat ze zijn buitengewoon talent ontdekken.

Ik vond het een aangrijpend boek. Vanaf het begin is het al spannend omdat je meteen in de sfeer van het oude Parijs komt. De lange, poëtische zinnen nemen je mee van de steegjes in de binnenstad tot de gebergtes in Auvergne en helemaal terug naar Pierrefort. Je wordt meegezogen in het verhaal en het lijkt alsof je zelf Grenouille bent.
Süskind heeft zo’n pakkende schrijfstijl dat het haast onmogelijk is om niet in Grenouille’s verhaal op te gaan. Hij schrijft erg visueel en realistisch. Ik kon bij het lezen van het boek de geuren bijna zelf ruiken en ik voelde me onderdeel van het geheel. Ik ging mee werken bij Baldini en trok mee naar Grasse. Ik vergezelde Grenouille in de grot en nam deel aan zijn dromen in het purperen kasteel.
Wat mij vooral interesseerde was het gedrag van Grenouille. Hij was een moordenaar en doodde onschuldigde mensen, maar vertoonde geen tekenen van medelijden of schuld. Dit geeft het boek een psychologisch karakter. Je neemt een duik in het brein van een moordenaar, een psychopaat, en stelt jezelf wel wat vragen doorheen het verhaal. Hoe kan je iemand dit aandoen? Hoe ver ga je om je eigen dromen waar te maken?

Dit boek is een echte aanrader en een must-read. Het verhaal zal je liggen ongeacht je leesniveau! Het boek is zo meeslepend en poëtisch geschreven dat het moeilijk wordt om het weg te leggen. Het leest als een trein.
Interesse in een psychologische thriller en een mysterieus avontuur? Dan is dit boek zeker iets voor jou!