Verpletterend debuut over liefde en vriendschap

EmmyBakers 06 augustus 2019
Victor, Martha's man overlijdt plotseling. na een intense rouwperiode gaat ze zijn leven ontrafelen. Het is een filosofische en psychologische roman van de beste soort. Ze gaat op zoek, ze gaat zijn leven afpellen en ontdekt dingen zie ze nooit heeft geweten. Hoe goed kun je een ander kennen, zelfs niet waarmee je samenleeft en die je denkt lief te hebben. Ze vindt een schrift waarin hij verhalen heeft opgetekend uit zijn jeugd. Het mooie is dat ze dat niet in een keer uitleest. Natuurlijk niet ! Je leest een ander ook niet in een keer uit, dat vraagt tijd, soms een leven lang. Beetje bij beetje ontdekt ze het verhaal dat hij niet heeft verteld aan haar. 'Wanneer ik het schrift uit heb, is hij pas écht dood" . Een schijnbaar perfect plan, blijkt geen perfect plan te zijn. Ze wrikt met haar vragen een wig in het complot. De gelaagdheid is heel erg mooi, de uiteindelijke plotwissel is zelfs fenomenaal te noemen. Kippenvel. Wanneer ik enkele van de recensies lees lijkt het of het boek door enkele lezers slechts gezien wordt als een soort thriller waarin ongeloofwaardig worden gehandeld. Maar...het is geen thriller, het is een gelaagde psychologische en filosofische roman met oneindig veel symboliek. Het enige dat je Jonk zou kunnen verwijten is dat ze het boek zo razendsnel en gemakkelijk leesbaar heeft gemaakt. Het risico is dat je voorbij scheert aan de prachtige zinnen en over de diepere lagen. Doseren dit boek, het is te goed voor de snelle lezer. !! Kom snel met een nieuwe roman Jonk !!