Hartverscheurend

Esli 14 februari 2020
Hannelore een meisje zoals er duizenden zijn, maar niets is minder waar. Wat Hannelore meemaakt in kindertijd en jeugd valt niet te bevatten.
Haar ouders sluiten zich niets vermoedend aan bij de sekte van Sipke Vreeswijk, ook wel de profeet genoemd.
Deze man dicteert "zijn" hele gemeenschap de grootste waanzin voor zonder enige vorm van schroom.
Hij verplicht hen om te breken met familie, vrienden en kennissen, grote financiƫle schenkingen te doen tot de mensen afhankelijk zijn van de profeet en geen kant meer opkunnen dan hem te volgen.
Hoe niet enkel volwassen maar ook kinderen zo gehersenspoeld kunnen worden, misleid, bang, onzeker en zoveel meer kan ik nog steeds niet begrijpen.
Het boek komt enorm hard binnen. Ik heb het meerdere malen even opzij moeten leggen omdat het zo hard in mij kroop en bezit van me nam. Het lijkt allemaal zo onwerkelijk dat in deze tijden nog steeds zo aanwezig kan zijn is niet te begrijpen.
Hannelore is niet zo maar een boek, het is HET boek dat je moet hebben gelezen om het te begrijpen.
Hannelore het kleine meisje dat in abnormale situatie terrecht komt door haar ouders, er weet uit te komen, een leven weet op te bouwen en nu haar hart bloot legt en haar verhaal doet, elke keer dat ik het boek zie staan in mijn kast krijg ik nog steeds kippenvel en een krop in mijn keel.