Hannelore

Rank 523 Gelezen 362 Aan het lezen 19 Wil ik lezen 802 Favoriet 28 Recensies 73
Non-fictie Artikelen 8 Newsroom 1 Lijsten 7 Spots 8 Top25's 5 Topics 1   Leesclub

Hannelore groeide vanaf haar derde op in de sekte ‘Gemeente Gods’, waar haar ouders actief lid van waren. Het leven speelde zich grotendeels af binnen de muren van een oud klooster in Nederland. Vijftien jaar lang werd ze gehersenspoeld en leefde ze in haar eigen wereld. De charismatische en zichzelf ‘Profeet ’noemende sekteleider Sipke Vrieswijk voerde met zijn partner Aagje een waar schrikbewind. Niemand was veilig.
Toen het einde nabij leek ‘ontvoerden’ ze Hannelore naar Israël, Zweden en Cyprus. Na jaren gevangenschap, drank en drugs bevrijdde de politie haar, tegen haar eigen wil. Een internationale klopjacht op Vrieswijk begon.
Vanaf dat moment begon ook pas haar echte strijd. Het gevecht om opnieuw te leren leven, weer Hannelore te worden in een vrije wereld. Met vallen en opstaan wist ze die strijd uiteindelijk te winnen. Nu leidt Hannelore (42) een gelukkig leven met haar grote liefde en vier kinderen en hoopt ze een voorbeeld te mogen zijn voor velen.

Hannelores verhaal lijkt wellicht op een bizar incident, maar niets is minder waar. Anno 2020 zijn er alleen al in Nederland meer dan 80 sektes actief, met zo’n tienduizend volgelingen.

Literaire non-fictie , True crime
Historische biografieen
Uitgeverij Achtbaan
05 februari 2020
05 februari 2020

Merel Lommers-Plat Hebban Recensent

Heftig verhaal met een hoopvolle boodschap

door: Merel Lommers-Plat 2 reacties 2 likes

Hannelore is drie jaar oud als haar ouders toetreden tot de sekte ‘Gemeente Gods’. Daar vindt haar moeder Julia wat ze in andere kerken (waar ze al snel als te fanatiek gezien werd) niet kon vinden: ze groeit enorm in haar geloof. In eerste instantie rijdt het gezin heen en weer voor de...

Reacties op: Hannelore